Kerst en relatiebeheer
We zitten nog midden in de zomer maar een ondernemer dient nu al na te denken over wat hij/ zij wil met betrekking tot relatiebeheer en Kerst.
Op de netwerkbijeenkomst in augustus was dit dan ook het onderwerp dat via de Over de Streep methode besproken werd. Normaal gesproken loop je dan van de ene kant naar de andere kant al naar gelang het antwoord Ja of Nee is op een vraag. Echter door de coronamaatregelen (zitten op een stoel met zo min mogelijk verplaatsingen) kon dat nu niet, dus werd het middels hand opsteken. Het uiteindelijke doel om met elkaar van gedachten te wisselen kan immers ook prima op die manier. Randvoorwaarden waarover gesproken is:
- Timing is cruciaal
- Wat is jouw Unique Selling Point?
- Netwerken: bepaal wat je inner circle is en steek daar vooral veel tijd in
- Koester je inner circle
Vragen die gesteld werden waren o.a.
- Geef jij relatiegeschenken met kerst?
- Denk jij nu al na over relatiegeschenken?
- Men verwacht van mij dat ik relatiegeschenken geef.
- Mijn relatiegeschenken zijn duurder dan € 25,- per stuk.
- Mijn relatiegeschenken moeten maatschappelijk verantwoord zijn.
Interessant is om te horen dat men er soms bewust voor kiest om niet iets te doen of niet iets met kerst maar juist op een ander moment. Bijvoorbeeld omdat je dan niet op de grote bult komt en er meer aandacht voor is. Ook de keuze op het soort relatiegeschenken. Wat heeft prioriteit? Gewoon iets sturen/ geven, functionaliteit, duurzaamheid, lokale ondernemers, imago, merkversterking?
Een deelnemer vroeg aan de andere deelnemers: Wat zou jij als relatiegeschenk willen ontvangen? Daar was geen concreet antwoord op behalve dat het gewaardeerd wordt als er over nagedacht is. Persoonlijk / duurzaam / origineel / enzovoort. Hoe duur het geschenk is, vonden de deelnemers minder (of niet) belangrijk.
Op de Zeepkist
Esther van der Linden van Was getekend, Esther van der Linden heeft het Op de Zeepkist onderdeel gewonnen. Binnenkort wordt haar verhaald gedeeld op deze website en onze social media kanalen.
De volgende bijeenkomst is op donderdag 17 september. Mirjam van Lienen van MiVaLi Advies vertelt dan meer over Personal branding, imago, uitstraling en identiteit.
Reacties van deelnemers
Wil je weten wat deelnemers van de Open Coffee Haren bijeenkomsten vinden? Kijk dan op de pagina Ervaringen en luister naar de diverse verhalen.
Fotografie: Elise Pragt van PragtPlaatjes