Een enkele vraag, groot effect
Omdat we helaas nog niet fysiek bij elkaar kunnen komen is er voor de bijeenkomst van 20 januari ervoor gekozen om online te houden.
Het thema was “Welke vraag stel jij?” Het programma bestond uit een voorstelrondje en daarna kreeg elke deelnemer de kans om een vraag te stellen aan een andere deelnemer met als doel elkaar beter te leren kennen. Er kwamen mooie interessante gesprekken op gang. Er bleken diverse raakvlakken te zijn waardoor er mooie verbindingen gelegd werden. “Een enkele vraag, groot effect.” Als netwerkorganisatie worden wij hier heel blij van, dat is de reden waarom wij Open Coffee Haren organiseren.
Na een voorstelrondje zijn we vragen aan elkaar gaan stellen. Naar aanleiding van deze vragen kwamen er interessante gesprekken op gang, met voldoende mogelijkheden voor kruisbestuivingen. Dit is waarom wij een netwerkclub zijn, al hadden we dit natuurlijk graag offline (dus live) gedaan, aangezien wij ook nu weer merken dat men wel behoefte heeft aan het ontmoeten van elkaar.
Impressie van de gesprekken
“Waarom ben jij begonnen met jouw bedrijf?”
Ik was eerst in loondienst en wilde daarna als zelfstandig vertaler verder gaan. Internet begon net op te komen. Ik vond de vrijheid lekker. Zelf bepalen hoe je jouw werk inricht. De charme van de vrijheid van het ondernemer zijn, heb ik pas later ontdekt. Maar dat vind ik nu wel erg prettig.
“Hoe presenteer jij jezelf online?”
Het blijft zoeken. Ik heb geen facebook. Ik gebruik LinkedIn en Google. Ik post op Google via “mijn bedrijf”. Online werkt matig bij mij. Mond tot mond reclame werkt volgens mij beter.
Tip andere deelnemer: Voor bij het online presenteren: mensen zoeken op problemen, niet op oplossingen. Daar kan je rekening mee houden met hoe je gevonden wilt worden.
“Wat voor soorten producten maken de vrouwen in de Andes voor jouw webshop?”
Portemonnees, riemen, sleutelhangers, kleine houten producten, kortom lokale producten uit de culturen. Ik kijk naar wat men cool vindt. Ik luister naar mijn klant. Ik kijk naar de lokale afnemer, mijn klant. Voor de Nederlander moet iets bijvoorbeeld praktisch en goedkoop zijn.
“Is het schrijven van een testament noodzakelijk?”
Het testament is één, maar het levenstestament is een ander. Dit zijn vaak dingen die mensen vergeten. Het is goed om tijd te nemen om over dit soort zaken na te denken. Als mens en zeker ook als ondernemer.
“Wat inspireert jou?”
Taal en mensen. Hier ben ik als ondernemer dan ook mee bezig. Doe wat je leuk vindt, daar krijg je energie van. Dat is als ondernemer en mens erg belangrijk. Leuk is ook om te zien dat deze ondernemer zijn passies in zijn werk terug laat komen.
“Hoe zie jij de middellange termijn?”
Ik ben iemand die het planmatige niet veel gebruikt. Ik heb ook nog geen website. Ik wil er wel mee aan de gang. In loondienst stond het geld verdienen centraal, maar in mijn huidige werk staat de mens centraal.
“De reis is belangrijker dan de plek waar je aankomt.”, wordt er door een andere deelnemer aangevuld.
“Ik wil aan de slag met mijn website. Hoe moet ik te werk gaan?”
Praktische zaken zijn details. Denk eerst eens na over wie je wilt bereiken, wie is je doelgroep, waar zitten ze, hoe kan ik ze bereiken met welke boodschap. Wat willen zij weten, zien? Daarnaast wat wil je bereiken met je website en wat wil jij uitstralen? Vervolgens kijk ik naar veel gebruikte zoektermen en zoekvolumes. Aan de hand van die gegevens kun je een websiteschema maken die aansluit bij wat jij wilt en wat de behoefte in de markt is (en daarmee je vindbaarheid). Daarna komen praktische zaken als afbeeldingen, teksten, hosting enzovoort.
Het was een mooie bijeenkomst waarbij, ondanks dat het online was, er mooie interactie heeft plaatsgevonden. Desondanks hopen we de volgende bijeenkomst, op donderdag 17 februari, weer fysiek te kunnen houden bij De Blankehoeve in Noordlaren.