Business Model Canvas: ondernemingsplan op 1 A4
Donderdag 15 juni presenteerde Anouk, één van de bedenkers van de Dop-It, over hun product en vooral ook hoe ze hun product op de markt hebben gezet aan de hand van het Business Model Canvas.
Dop-It is bedacht door 5 studenten: Anouk, Ruben, Auke, Sharon en Frans. Als festivalgangers kwamen ze op het idee van Dop-It een universele én duurzame flessendop voor op festivals. Op festivals worden flesjes namelijk uitgedeeld zonder dop, waardoor ze tegen een aantal problemen aanliepen zoals, risico op ongewenste drugs en insecten in je drankje.
Van idee tot start-up
Binnen 10 weken hebben ze het product bedacht, akkoord gekregen van de VoedselWarenAutoriteit een prototype (met 3D printer) kunnen maken en starten met de productie. Ze hebben hun netwerk goed ingezet om alles uit de kast te halen bij de officiële productlancering op 28 juni tijdens het Dop-It Festival bij de Hanzehogeschool.. Op deze dag zullen nog zo’n 40 andere studentgroepen hun product/bedrijf presenteren.
Business Model Canvas
Het Business Model Canvas, afgekort met BMC, werkt met 9 uitgangspunten die aan elkaar gerelateerd zijn, waardoor je in plaats van één dik boekwerk je ondernemingsplan in een schematische tekening kunt weergeven. De negen punten zijn:
- Waardepropositie
- Klantsegmenten
- Kanalen
- Klantrelaties
- Kernactiviteiten
- Hulpbronnen
- Partners
- Kostenstructuur
- Inkomstenstroom
Anouk: “Het was leuk om te doen. We kregen veel positieve reacties en ook tips. Leuk om te zien dat men zo enthousiast is. Voor wie het leuk vindt: op 28 juni lanceren we ons product met een minifestival bij de Hanzehogeschool. Je bent van harte welkom om langs te komen. De beurs is van 10:00 uur tot 14.00 uur, geen entree, aanmelden niet nodig. Locatie: Zernikeplein 7, Hanzehogeschool Groningen.”
Was je er niet bij? De presentatie is via Facebook-livestream uitgezonden. De herhaling kun je hieronder bekijken.
Bekijk de foto’s gemaakt door Aletta Armee: