5 tips voor effectief netwerken
Heb je er ooit bij stilgestaan om in kaart te brengen op welke manier en met welke reden jij een netwerkgesprek voert? Ben jij meer een verkoper of juist een effectieve netwerker?
Als je vaak gaat netwerken maak je vast wel mee dat je gesprekspartner veel meer aandacht heeft in het verkopen dan daadwerkelijk een gesprek met je te voeren. Hieronder wat tips om je netwerkskills te verbeteren, en te voorkomen dat je als ‘verkoper’ gezien wordt.
Verkopers…
- geven alleen wanneer hen dat snel winst oplevert;
- luisteren om de verkoop af te sluiten;
- vinden mensen alleen interessant als ze er mogelijk aan kunnen verdienen;
- zien mensen als een middel om een product te kunnen verkopen;
- willen zoveel mogelijk visitekaartjes verzamelen en uitdelen.
Het doel is hier om te verkopen.
Bovenstaand klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is heel verleidelijk en gemakkelijk om vanuit je eigen belangen een netwerkgesprek te voeren. Als je namelijk enthousiast bent over je product of dienst, dan wil je graag dat anderen dat ook zien. Maar er is ook een andere manier waarmee je hetzelfde kunt bereiken. Hieronder lees je daar meer over.
Je kunt namelijk ook je enthousiasme over je product of dienst delen zonder daar iets terug voor te verwachten. En dan gaat het meer richting je ervaringen, dan vertellen over features en productvoordelen. En luister ook vooral naar wat de ander te vertellen heeft, wie weet kun je iets voor hen betekenen, in plaats van andersom.
Effectieve netwerkers…
- geven zonder daar iets voor terug te verwachten;
- luisteren om te helpen;
- vinden iedereen interessant als contact. Je weet nooit wie ze kennen en wat ze weten;
- nemen mensen als uitgangspunt, verkoop is dan een gevolg;
- vragen om visitekaartjes en delen ze uit aan mensen met wie ze contact hebben gemaakt.
Hier is het doel om contacten te onderhouden.
Auteur Rob B. Tol schrijft hierover: “oprechte interesse tonen is lastig voor verkopers, want aan het eind van de dag moet er wel iets verkocht worden, vinden ze. Welke verkoper haalt het hoogste rendement? Ik meen degene die echt naar zijn klanten luistert. Hoe heerlijk is het als iemand ademloos naar je zit te luisteren? De man of vrouw die echt interesse heeft in de mensen met wie hij werkt of zaken doet. Dat is namelijk degene van wie iedereen zegt ‘dat het zo’n aardige vent is.’ Dat is de vertegenwoordiger waarvan men zegt: ‘die heeft een hoge gunfactor’. Dus degene die oprecht interesse toont.”
Bron: Rob Tol www.netwerkacademie.nl
“Hallo, mijn naam is Bert. In 2015 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Communicatie en Media, en sinds december 2016 actief bij iDees Online. Daar help ik mee met het maken van marketing- en communicatiestrategieën. Daarnaast schrijf ik blogs en af en toe zul je me ook een video zien posten.”
Mijn LinkedIn-profiel: Bert Kaspersma