4 tips om aandacht van de media krijgen
We kunnen weer terugkijken op een mooie netwerkbijeenkomst met een divers gezelschap en een interessante presentatie . Ook weer vele nieuwe (startende) ondernemers die kwamen kennismaken met de Harense Open Coffee, o.a.door het onderwerp van de presentatie van deze maand. De bijeenkomst gemist maar wel nieuwsgierig naar de tips? In dit verslag zijn de belangrijkste tips opgenomen. Doe er je voordeel mee.
Hein Bloemink van Haren de Krant presenteerde “Hoe raak je de gevoelige snaar van de redacties? Vergroot de kans op aandacht.” Tijdens zijn presentatie gaf hij diverse tips over hoe je niet de aandacht van de media krijgt en wat je juist wel moet doen om de aandacht te krijgen. Met zijn voorbeelden kon hij direct in praktijk laten zien hoe mensen in elkaar zitten en wat wél werkt. Bekijk onderstaande video maar eens.
Enkele tips die tijdens de presentatie aan bod kwamen:
- De krant haalt haar bestaansrecht uit het oer-instinct van mensen: nieuwsgierigheid en informatie-hongerig. De redactie heeft dus een missie die hierop is gebaseerd. Als u aandacht in de krant wilt krijgen kunt u het beste rekening houden met dit uitgangspunt.
- Als u nieuws aanbrengt moet het gaan over een uitzonderlijke situatie en niet over het alledaagse. Het moet gaan over een persoonlijk verhaal. Of over een intrigerend raadsel of vraagstuk, misschien wel over een conflict. Voorbeeld een verbouwing van uw bedrijf is niet interessant. Maar als de verbouwing is gebaseerd op de schets van een zoontje van de eigenaar (12) die later architect wil worden….dan krijgt het verhaal hart en ziel. Daar houden redacties van.
- Wie de gevoelige snaar wil raken van de redactie moet de mail exclusief aan die krant zenden. In de adresbalk moeten niet de namen van alle concurrenten staan. Dan wordt uw bericht een afgelikte boterham. Hou er rekening mee dat kranten graag uniek willen zijn en geen berichten van andere krant willen publiceren.
- Ten slotte: kranten bestaan bij de gratie van advertenties. Samenwerken wordt gemakkelijker als u ook af en toe adverteert.
Hein Bloemink: “Ik heb de Open Coffee ervaren als een ontspannen manier om mensen te ontmoeten. Het programma blinkt uit in eenvoud en dat is goed. Je hoeft en moet niets. De locatie is lekker licht en laagdrempelig. Ik daag een ieder uit om met de tips aan de slag te gaan en mij een persbericht te sturen (redactie@harendekrant.nl).”
De volgende bijeenkomst is op donderdag 21 juli 2016, deze bijeenkomst is een presentatie van Klaas Jan Noorman van Noorden Duurzaam.
Open Coffee Haren online
Foto’s van de netwerkbijenkomst, gemaakt door huisfotograaf Armee Design.